Az nickelsdorfi Shell kútnál állunk a sorban csurom vizesen. Ma mindenki itt tankol. Egy autós némi részvéttel szól hozzánk: „- Fél órája jártam erre és olyan esõ volt, hogy így állt a víz az autópályán” – legalább 15 centit mutat tenyerei között – „azután kisütött a nap, most meg megint zuhog. Ki érti ezt a nyarat?”
 
Ahogy közeledik az évad vége egyre nagyobb lesz a valószínûsége, hogy ázunk. Igyekeztünk hát összeszedni néhány dolgot, amit az esõben tapasztaltunk, abban a reményben, hogy segít majd nektek az õszi-téli túrákra való felkészülésben. A hét végére esõt mondtak majdnem egész Európában, de mi abszolút biztosra mentünk és az Alpokban teszteltük magunkat és felszerelésünket, hogy mennyire bírjuk a vizes motorozást.
 
Esõben a testünk melegen tartása a legfõbb kihívás. A víz kiváló hõvezetõ, és az átázott ruha hamar kihût minket, aminek megfázás, vagy rheumatikus bántalmak lehetnek a következményei. Ahhoz tehát, hogy könnyedén átvészeljük a nedves idõt, jól fel kell öltöznünk és a csomagunkat, felszerelésünket is meg kell védenünk.
 
Alsó ruházat
Az alsó ruházat, trikók, alsó nadrágok, zoknik gyakran készülnek pamutból, mert az természetes, testbarát anyag. A pamutból készült holmik azonban ha beszívják a vizet, akkor meg is tartják. Kisebb mennyiségû verejték felfogására alkalmasak, de ha rendesen beleizzadunk egy ilyen holmiba, akkor a pamut hõszigetelõ hatása azonnal megszûnik. Alsó öltözetnek ezért a szintetikus anyagból készült ruhák alkalmasabbak, ezek még vizesen is többször olyan jól tartják a meleget, mint a pamut. Esõben nagyon fontos a meleg zokni, különösen, ha a lábunkat szél éri.
 
Csizma
Az átázó csizma nagyon kellemetlen és szinte biztos meghûléshez vezet. Az enyém (4 éves Sidi) szerencsére még mindig nem ázik át. Egyszer egy 20 cm mély patakban gázoltam benne jó sokáig néhány fénykép kedvéért, akkor is csak lehûlt. Nekem azonban úgy tûnik szerencsém van, mert sokakat hallok panaszkodi a beázó csizmájukra. Az impregnálószereket kipróbáltuk, de nekünk a várt eredmény elmaradt. Ideiglenes megoldásnak jó lehet a vízálló anyagból készült huzat.
 
Esõruha
Az esõruhák között is szép számmal akadnak olyanok, amelyek átáznak. Azokat érdemes keresni, amelyeknek a belseje gumírozott. A gumiszerû tapintásukról ismered fel õket. Én az enyémet vitorlásboltban vettem. A hajósok szerintem jobban tudják, hogy mi a vízhatlan.
 
A két részes esõruhát javaslom, az egyrészesbe nagyon körülményes belemászni. Az esõruhába a csuklónál és a nyaknál szeret bemenni a víz. A nyakunk védelme különösen fontos, pláne, ha a szelet telibe kapja. Csak olyan kabátot és esõruhát vegyél meg, amit a nyakadnál rendesen be tudsz kapcsolni, gombolni, zipzárazni és gallérja többé-kevésbé illeszkedik a sisakodhoz.
 
Esõben mindenképp vedd fel a vesevédõt, még akkor is, ha úgy gondolod, hogy nagyon sok réteg van rajtad és meleged lesz. Alternatívaként legalább Voltaren kenõcsöt vigyél magaddal .
 
Nadrág
Még ha Cordura ruha van rajtunk, akkor is kell az esõnadrág. Ha jó a szélvédelmed, akkor a nadrág viszonylag kevés vizet kap – bár ez motoroknál ritka – ugyanakkor a vizes üléstõl azonnal átázik a naci feneke. Az esõnadrágok közül az a típus a legkényelmesebb, amelyet oldalt zipzárral fel lehet nyitni. Úgy is mondhatnám ennek a legkevésbé kényelmetlen a felvétele. Ügyelj rá, hogy elég bõ legyen ahhoz, hogy a csizmát és a vastag protektoros nadrágot is bele tudd húzni. Ha esik, a nadrágot a csizma szárára kívülrõl kell ráhúzni, hogy ne folyjon be a víz a szárán. Ezt csak azért mondom, mert én normálisan a nadrágot szeretem belül hordani.
 
Kesztyû
A legfontosabb dolog: legyen nálad tartalék kesztyû. Esõben a mûanyag téli motoros kesztyûket szeretem hordani, és nekem ezek eddig bejöttek. Annyira, hogy síelni is a ezekkel járok. Zoli cérnakesztyût használ és vastag gumikesztyût húz fölé. Ez nem ázik be, de a keze beleizzad és a végeredmény ugyanolyan kellemetlen. Esõben a bõrbõl készült nyári kesztyû volt a legrosszabb, mert nem csak felszívta a vizet, hanem amikor megszáradt a belsõ felülete smirglihez hasonló durvává vált. A bõrnek ezen túl kellemetlen szaga lett és a víz a festékanyagot is kioldotta belõle, amitõl meg a kezem állandóan koszos volt. Ugyanúgy, mint a csizma esetében itt is fontos, hogy a kesztyûre húzzuk rá az esõruhát, hogy a víz ne szivároghasson be a csuklónknál.
 
Bukósisak
A bukósisakot úgy kell kiválasztani, hogy ne folyjék bele a víz. Lehetõleg akkor se csöpögjön az orrunkra, ha a plexi egy kicsit nyitva van. Tudom, hogy ezt nehéz tesztelni és még ugyanolyan gyártó más típusai is eltérõen viselkednek, de ez akkor is legyen fontos szempont a sisakod kiválasztásánál.
A sisak másik problémája esõben az, hogy gyakran bepárásodik. Erre kitalálták a páramentes dupla plexit, ami valóban mûködik, csak a hirtelen hõmérsékletváltozástól homályosodik el, például, ha alagútba hajtasz. Ugyanilyen jó, ha kicsit felnyitod a (zárt) sisakon a plexit, mert a huzat elviszi a párát. Kipróbáltuk egy páramentesítõ spray-t szimpla plexire, de nekünk az befújva is ugyanúgy párásodott.
 
Tanktáska
A tanktáska átázik. Legalábbis én erre a következtetésre jutottam azután, hogy többet is kipróbáltam, olcsót, drágát egyaránt. Legelõször a zipzáraknál megy be a víz, amibõl általában sok van a táskán. Az enyémen a zipzár textil szegélye olyan, mint a szivacs és a felszívott vizet azonnal továbbadja a térképnek. A táska víz elleni védelmére általában adnak egy tartozék esõhuzatot. Én legjobban azt az átlátszó vastag mûanyag huzatot kedvelem, aminek az anyaga a felfújható strandlabdáéhoz hasonló. A huzat legyen nagyon szorosan rögzíthetõ, mert menet közben felkapja a szél, vagy a plexi mögötti vákuum, és tényleg olyan lesz, mint a strandlabda.
 
Az átázott térképet rendbe lehet hozni, ha teljesen széthajtogatjuk, és úgy tesszük ki száradni (padlóra, korlátra, szekrény tetejére, stb.). A papír gyorsan kiszárad és reggel már általában megint lehet használni rajta a filctollat.
 
Dobozok, táskák
A dobozokban zárható szájú mûanyag zsákokban tartjuk a ruháinkat. Ez a csomagot rendezetté teszi és megmenti a beázástól. Ha nincs doboz, akkor a vízhordó zsákot ajánlom, amivel eddig csak jó tapasztalataink voltak.
 
A felszerelésünknek állandó darabja a hajszárító és az esernyõ. A hajszárító egyszer különösen hasznos volt egy októberi estén, amikor azzal kellett felfûtenünk a jéghideg szállodai szobát.
 
Motorvezetés esõben
Esõben a gumi tapadása messze elmarad ahhoz képest, amit száraz úton tapasztalunk. A kopott gumi fokozottan csúszik, mert a vizet nem tudja kiszorítani maga alól. Vizes úton különösen veszélyesek a vízátfolyások. Ezeken nagy sebességgel áthajtva azt tapasztalhatod, hogy a motor lelassul (a hajtó kerék kipörög) és kormányozhatatlanná válik, amíg megint talajt nem ér a gumi. Fokozottan veszélyesek az aszfaltszõnyeg hibái, a két aszfaltszõnyeg találkozása az út közepe táján. Az útfelfestéseken, az útba épített fém elemeken, például a síneken csak átgurulni szabad és csak függõleges helyzetben.
 
Vizes úton tarts nagyobb követési távolságot.